הפסיכולוגיה של תחתונים

השפעות האופנה על דימוי גוף וערך עצמי מדוברות לא מעט בימים אלו. הבחירות שלנו לא רק משפיעות על הערך והביטחון העצמי שלנו אלא גם מייצגות המון דברים שאנחנו חושבות על עצמינו ורוצים לשדר החוצה. בגדים מאז ומעולם היוו חלק מהזהות שלנו, וגם נותנים סיפוק לצרכים שלנו הן פיזית והן רגשית[1]https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9781315620664-4/fashion-self-identity-carolyn-mair?context=ubx&refId=dda36aa0-6a5e-48b8-8ccd-1908b580ad8c
אופנה מדברת על הפרדה וגם על שיוך. על מעמדות. על תפיסת העצמי ועל הצהרות. אופנה היא תופעה תרבותית וחברתית ולכן גם פסיכולוגית.

אנחנו בוחרים בגדים כדי להגן עלינו מפני פגעי מזג האוויר, כדי להפוך את הפעילות שלנו לבטוחה יותר, או מטעמי יופי ואופנה כדי להצהיר על מי אנחנו. אולם בעוד שיש עניין גובר בפסיכולוגיה של אופנה ועלייה אקספוננציאלית במחקר על דימוי גוף, העדויות על הקשר בין פסיכולוגיה לתחתונים הן דלות.

אומרים שבגדים הם כמו העור השני שלנו ומייצגים לפעמים את מי שאנחנו. במחקר שפורסם ב2006 דיווחו שנשים משקיעות מאמץ רב בבחירה, קנייה ובלבישה של תחתונים ספציפיים לאירועים ספצייפים וכי תחתונים יכולים להיות ייצוג של “מי שאני באמת”[2]https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1469540506064743. תהליך הקנייה והלבישה של תחתונים יכולה לתרום לביטחון העצמי שלנו וכך גם לערער אותו, במיוחד אם אנחנו מוצאות את עצמינו לא תואמות למודל שראינו בפרסומות.
לתחתונים אם כך, יש מספר תפקידים. חלקם נוחות ופונקציונליות, וחלקם דקורטיביים ומשפיעים עלינו בתחום ההערכה העצמית שלנו, ומשחקים תפקיד לא קטן גם בתחום הרומנטיקה והמיניות.

לאורך החיים, החשיבות שאנו נותנות לתחתונים שלנו צפויה להשתנות, אך אנו עדיין צריכות לקנות וללבוש אותם. כאשר אנו רוצות למשוך ‘בני זוג’ פוטנציאליים אנו בוחרות תחתונים שאנו תופסות כמושכים יותר ואשר גורמים לנו להרגיש ‘סקסיים’. ברגע שאנחנו מרגישות בטוחות בזוגיות, אולי נחליט שהנוחות נמצאת בראש סדר העדיפויות. תעשיית האופנה היא חסרת רחמים ולוחצת על נשים וגברים, להשיג את ‘הגוף היפה’ בעל גוון העור המתאים והחיטוב הנכון. בהשגת המראה הזה, נשים עלולות להיכנע ללבוש תחתונים לא נוחים השולטים ומעצבים מחדש את גופן לאידיאל הפיזי של האופנה. עבור רבות מאיתנו, הצורך להתאים בצורה כזו הוא בעייתי. 

במחקר מעניין שהוצג בכנס מדעי המוח ב-2014[3]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30714804/, זיווגו חולדות זכרים בתולים עם חולדות נקבות שלבשו מעילים מעוצבים במיוחד. החוקרים גילו שכאשר הציעו לזכרים הזדמנות נוספת להזדווג עם חולדות נקבות עירומות או חולדות אשר לבשו את הז’קטים, הם העדיפו להזדווג עם חולדות לבושות. מכיוון שהחולדות הזכרים נגעו בז’קטים עם השפם שלהם במהלך יחסי מין, החוקרים טענו כי – כמו בני אדם – החולדות קשרו את המראה והתחושה של בגדים עם מין. הם הקבילו ממצא זה להשפעה המעוררת שיש להלבשה תחתונה על גברים. 

כמו כל פריט לבוש, לתחתונים יש את היכולת לשנות זהות, לשנות את ההרגשה שלנו כלפי עצמנו ואחרים. אין מספיק מחקרים על הפסיכולוגיה של התחתונים ולאור ההכרח והעניין המוגבר בתחתונים, פסיכולוגים יכולים להתבסס על הספרות הדלילה שקיימת כיום. עלינו להבין טוב יותר את מערכת היחסים שלנו עם התחתונים שלנו – פריטי הלבוש האינטימיים ביותר שלנו.