בואי להכיר את החיידקים בנרתיק שלך

כשהיינו קטנות, לימדו אותנו שחיידקים זה דבר שעדיף להתרחק ממנו, אבל רק כעבור כמה שנים גילינו שיש גם חיידקים טובים, ועכשיו הגיע הזמן לדבר על אילו שגרים אצלנו בנרתיק. לא, הנרתיק שלנו לא מזוהם. להפך, אנחנו חייבות את החיידקים האלו אם אנחנו רוצות להיות בריאות[1]e-med.co.il. וחוץ מלהכיר אותם, יש גם מה לעשות כדי לעזור להם – כמה דקות בודדות וכבר תרגישי בריאה יותר.

נעים מאוד, פלורה

אנחנו לא יודעות מה אתכן, אבל בפעם הראשונה שאנחנו מכירות מישהו או משהו חדש, אנחנו רוצות לדעת איך קוראים להם. אז לפני שנצלול פנימה כדאי שנסדיר את העניין. אוכלוסיית החיידקים בנרתיק נקראת הפלורה של הנרתיק, ואם בא לכן קצת להרשים – המיקרוביום הנרתיקי הוא השם המדויק. חשוב לציין שמיקרוביום נרתיקי כולל עוד חברים חוץ מחיידקים[2]harvard.edu. יש בו גם פטריות ומיקרו אורגניזמים אחרים שהקהילה שלהם יוצרת את אחת משכבות ההגנה החזקות ביותר שלנו.

מי גר שם ולמה הוא חשוב?

בשכונה הזאת, שאנחנו קוראות לה המיקרוביום[3]pubmed, יש כל מיני דיירים וכולם שכנים טובים של כולם. אבל יש זנים ספציפיים של חיידקים שהשכונה חייבת כדי להישאר מוגנת. אלו הם חיידקי לקטובצילוס שמתפקדים כמו שומרים. על מה הם שומרים ואיך זה עוזר לנו?

  • שומרים על רמת חומציות בריאה בנרתיק – החיידקים האלו מייצרים חומצה לקטית, שבזכותה רמת החומציות בנרתיק נשארת נמוכה כפי שהיא אמורה להיות כדי לאפשר תפקוד תקין של המערכת. החומציות הזו לא מאפשרת לחיידקים שאינם שייכים לנרתיק להתקיים בתוכו ולפגוע בו.
  • שומרים מפני השתלטות של חיידקים אחרים – לקטובצילוס עומדים על המשמר כדי שחיידקים אחרים (שלא שומרים על חומציות הנרתיק) ישתלטו על המיקרוביום ויובילו להרס שלו.
  • שומרים מפני מיקרו-אורגניזמים אחרים – הלקטובצילוס לא שומרים על הפלורה רק מפני חיידקים אחרים, אלא גם מפני דיירים שאינם חיידקים. כך הם מונעים זיהומים מסוגים אחרים כמו זיהומים פטרייתיים ומחלות מין.

5 טיפים לשמירה על מיקרוביום שמח

  1. אל תרעילי אותו שלא לצורך ממשי – לפעמים אנחנו צריכות ליטול אנטיביוטיקה, אבל הרבה פעמים אנחנו ממש לא. אנטיביוטיקה כידוע מחסלת חיידקים, גם את הטובים, אז אם לא ממש צריך – לא כדאי.
  2. תזיני אותו במאכלים שטובים לשגשוג שלו – פרוביוטיקה היא לאו דווקא כדורים או סירופים, היא באה גם בצורת מלפפון חמוץ, כרוב כבוש, שום, בצל, יוגורט ושאר ירקות. מומלץ לשלב אותם בתזונה שלנו כדי לתמוך בחיידקי הנרתיק.
  3. תני לו לעבוד לבד – המיקרוביום שלנו הוא סוליסט, אוהב לעבוד לבד. במילים אחרות, אל תכניסי אליו גורמים זרים כמו פלסטיק וניילון שיש בהרבה ממוצרי ההיגיינה המוכרים היום, תעדיפי מוצרים מכותנה אורגנית, אותה הוא לא מזהה כאיום. וגם – הוא יודע לעשות את העבודה שלו מצוין, הוא לא צריך שתעזרי לו עם כל מיני שטיפות ומגבונים לאזור האינטימי שמבטיחים לך חומציות מסוימת בנרתיק (חבל גם על הכסף).
  4. אל תתני לו לעבוד קשה – יש כמה דרכים להפוך את העבודה שלו לקלה יותר. למשל: שימוש בקונדומים כשהפרטנר לא קבוע חוסך מנו התמודדות עם גורמים זרים. דוגמה נוספת היא שחרור של סטרס מהגוף שמשפיע לרעה לא רק על מצב הרוח, אלא גם על הפלורה.
  5. תדאגי שיהיה לו נעים – בדים צמודים מדי וחונקים גורמים לחום וללחות להצטבר באזור ולהקשות על שמירת האיזון בנרתיק. לכן כדאי לבחור בגדים מאווררים, בדים נושמים ואם אפשר – אפילו ללכת לישון קומנדו (בלי כלום).

*כל הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי במידת הצורך.

לקוחה ותיקה של ליליבלום, חובבת מושבעת של כותנה אורגנית, כותבת תוכן וקופירייטרית
×